BAKGRUND
Region Skåne ville lansera självincheckning för patienter via automater och en app. Lösningen baseras i huvudsak på besöksdata från Region Skånes huvudsakliga administrativa system PASiS.
Utöver PASiS har det identifierats sju andra patientadministrativa system som hanterar patienters bokningar och besök. Förstudiens ingångsinformation baseras på en rapport där övriga system som hanterar patienters besöksdata inventerats och listats med intressenter på olika förvaltningar. Förstudien gick initialt ut på att verifiera rapportens listade system, intressenter samt lösningsförslag för att integrera respektive system med lösningen för självincheckning.
LÖSNING
I ett tidigt skede upptäcktes det att de tilltänkta integrationerna av övriga patientadministrativa system befann sig i olika mognadsgrader och stadier och innehöll olika typer av teknik. Patienterna skulle därmed inte kunna nyttja självincheckningen.
Integrationerna delades in i tre projekttyper:
För projekt av typ 1 hade verksamheten redan pågående projekt varför dessa endast bevakades och följdes upp i förstudien. Förstudien för typ 2 och 3 drevs genom täta kontakter och diskussioner med systemansvariga, leverantörer och verksamhet för att identifiera det verkliga behovet och vilket IT-tekniskt lösningsförslag som för ändamålet och förutsättningarna var bäst.
RESULTAT
Resultatet av förundersökningen var att antalet integrationer av patientadministrativa system som skulle genomföras reducerades. Utöver reduceringen tillkom ytterligare två nya integrationer av system som hanterar besöksdata.